Istotną rolę w realizacji odpowiedniego zabezpieczenia ładunku odgrywa siła oporu względem przesuwania się ciała (ładunku) na jego podłożu (nośnik ładunku, powierzchnia ładunkowa) względnie między poszczególnymi częściami ładunku, czyli tarcie.
Generalnie rozróżnia się następujące siły tarcia:
W celu uwzględniania sił dynamicznych występujących w czasie transportu ładunków, w sposobie obliczania zabezpieczenia ładunku bierze się pod uwagę tarcie dynamiczne, a nie tarcie statyczne.
Maty antypoślizgowe jako środki pomocnicze zabezpieczenia ładunku ułatwiają zapewnienie wymaganego, minimalnego współczynnika tarcia ślizgowego.
Wartość siły oporu tarcia charakteryzuje współczynnik tarcia μ. Maty antypoślizgowe (ARM) DoMatt są zgodne z kryteriami kontroli BG i zapewniają zdefiniowany współczynnik tarcia. Oznaczanie wartości tarcia ślizgowego następuje według VDI 2700 Karta 14.
Według zasad kontroli organizacji branżowej ds. zamocowań w pojazdach współczynnik tarcia ślizgowego nie może być mniejszy niż μ=0,4. Aktualnie sprawdzone i tym samym wymagające stosowania współczynniki tarcia ślizgowego wynoszą do μ=0,6.
Uwaga przy wysokich wartościach μ! Niekiedy dla mat antypoślizgowych podaje się wyższe współczynniki tarcia. Te zwiększone współczynniki tarcia, wynoszące np. μ= 0,9, są wartościami idealnymi, ale mogą być znacznie redukowane przez zmieniające się wpływy otoczenia. Zabezpieczenie ładunku na bazie tych zawyżonych wartości stanowi ryzyko.
Wartość μ jest tylko jedną z cech jakości mat antypoślizgowych. Do zwiększenia współczynnika tarcia ślizgowego μ stosuje się podane niżej materiały. Włókna granulatu zagęszcza się w maty antypoślizgowe przy pomocy spoiwa PU. O jakości maty antypoślizgowej decydują kształt i ilość włókien oraz spoiwo. Im więcej jest w macie antypoślizgowej przestrzeni pustej, tym gorsza jest jej jakość.
Obok współczynnika tarcia ślizgowego μ znaczenie mają następujące właściwości:
Przy dużych obciążeniach naciskowych maty antypoślizgowe o dużym udziale przestrzeni pustej mają skłonność do „zbijania się” i tym samym do „efektu mydła”, przez co współczynnik tarcia ślizgowego μ może znacznie spadać.
Dociskanie ładunku do mat antypoślizgowych może mieć także pozytywne oddziaływania na zabezpieczenie ładunku. Tak zwana niecka odkształcenia może utrudniać przesuwanie się ładunku na macie. W tym wypadku istotna jest wytrzymałość maty antypoślizgowej. Przy 24-godzinnym obciążeniu paletami stalowymi o ciężarze całkowitym 1000 kg maty antypoślizgowe DoMatt nie wykazują trwałych odkształceń o negatywnym wpływie na ich funkcję.
Należy tak dobierać grubość mat, żeby nie dochodziło do odkształceń większych niż 30% grubości wyjściowej.
Cienkie maty antypoślizgowe (t<4 mm), o dużym udziale przestrzeni pustej, mogą się rozrywać pod wpływem obciążenia. Maty z granulatu o gorszej jakości mogą nawet tworzyć „kulki”. Dlatego obowiązuje zasada, że im większa wytrzymałość maty antypoślizgowej na rozciąganie, tym wyższa jej jakość. Maty antypoślizgowe DoMatt mają wytrzymałość na rozciąganie co najmniej sM = 0,6 N/mm2.
Maty antypoślizgowe DoMatt mają wydłużenie przy zerwaniu co najmniej 60%.
Dla użytkownika ważne są zwłaszcza wytyczne dotyczące wymaganych wymiarów mat antypoślizgowych dla poszczególnych ładunków. Maty antypoślizgowe są oferowane jako przycięte odcinki o różnych wymiarach. W zależności od ładunku i rodzaju ładowania podłoże ładunku mogą tworzyć małe kwadratowe kawałki mat antypoślizgowych albo długie pasma mat antypoślizgowych.
Maty Do Matt należy wyłączać z dalszego użytkowania w przypadku:
Wybrana mata antypoślizgowa Do Matt musi być wystarczająco mocna dla celu przeznaczenia i mieć odpowiednią wielkość w odniesieniu do sposobu mocowania. Należy zawsze uwzględniać „praktykę dobrego mocowania”.
Maty antypoślizgowe mogą być wprowadzane jako przycinane elementy pojedyncze między elementy tarcia (ładunki między sobą względnie ładunek i powierzchnia ładunkowa). Mogą być także umieszczone bezpośrednio na powierzchniach ładunkowych pojazdów. Dzięki różnym dostępnym postaciom (wstęgi, pasma, itp.) mogą być stosowane zasadniczo (za wyjątkiem materiałów sypkich) do wszystkich rodzajów ładunków.
Siły działające pionowo, powodowane np. nierównościami jezdni, mogą mieć negatywny wpływ na siłę docisku oddziałującą przez ciężar ładunku. W próbach podczas jazdy wykazano, że pionowa siła dociskowa i tym samym także skuteczna siła tarcia może zbliżać się nawet do zera.
Nieodpowiednie stosowanie mat antypoślizgowych może prowadzić do zagrożeń, kiedy ładunek jest tak ułożony na macie antypoślizgowej, że nie ma ona bezpośredniego kontaktu z podłożem (powierzchnią ładunkową), które/która może mieć mniejszy współczynnik tarcia ślizgowego niż mata antypoślizgowa.
Uwaga: ładunek nie może być nigdy zabezpieczany wyłącznie siłą tarcia, lecz musi być zgodnie z celem zabezpieczany w kombinacji z dodatkowymi środkami, np. “mocowaniem opasaniem”.
Przy zastosowaniu maty antypoślizgowej może istnieć niebezpieczeństwo przewrócenia się ładunku, dlatego należy podejmować stosowne kroki w celu ochrony przed tym zjawiskiem :
Maty antypoślizgowe Do Matt mogą być na życzenie wyposażone w trwałe oznakowanie. Oznakowanie jest umieszczone w obszarze krawędzi maty antypoślizgowej. Maty antypoślizgowe Do Matt należy tak układać pod ładunkiem, żeby oznakowanie było widoczne z zewnątrz.
Nr artykułu | Wymiar (mm) | Grubość (mm) |
0610 1108 | 5000 x 250 | 8 |
0610 1121 | 5000 x 125 | 8 |
0610 1122 | 600 x 600 | 8 |
0610 1107 | 120 x 180 | 8 |
0610 1109 | 200 x 300 | 10 |
0610 1104 | 1250 x 1250 | 4 |
dla ładunku składającego się z papieru | ||
0610 1147 | 600 x 150 | 3 |
0610 1148 | 20000 x 150 | 3 |
Maty antypoślizgowe do mocowania ładunków ciężkich są dostępne w różnych wariantach. W różny sposób profilowane powierzchnie gwarantują nawet np. przy silnym zanieczyszczeniu wysoką wartość tarcia ślizgowego. Proszę pytać o inne maty antypoślizgowe dla ładunku ciężkiego!
Nr artykułu | Wymiar (mm) | Grubość (mm) |
0610 1011 | 500 x 500 | 10 |
0610 1010 | 1000 x 1000 | 10 |
0610 4108 | 160 x 250 | 10 |
Nr artykułu | Wymiar (mm) |
0610 1104 | 1250 x 1250 x 4 |
0610 1200 | 1500 x 1500 x 4 |
Maty antypoślizgowe „Czarna pantera” mogą być używane uniwersalnie. Oprócz użycia jako środek zabezpieczający ładunek, mata nadaje się do stosowania jako wykładzina podłogowa używana w przemyśle lub w rzemiośle. Zapewnia bezpieczne, stabilne posadowienie ładunku; stosowana jako wykładzina chroni mięśnie, stawy i kręgosłup podczas pracy w pozycji stojącej.
Zalety:
Nr artykułu | Wymiar (mm) |
Czarna pantera rolka | |
0622 0003 | 120 x 4000 |
0622 0004 | 150 x 4000 |
0622 0005 | 200 x 4000 |
0622 0006 | 300 x 4000 |
0622 0007 | 600 x 4000 |
0622 0023 | 800 x 4000 |
0622 0008 | 1000 x 4000 |
0622 0009 | 1200 x 4000 |
0622 00010 | 1600 x 4000 |
0622 0011 | 200 x 8000 |
0622 0012 | 1000 x 8000 |
0622 0013 | 1200 x 8000 |
0622 0014 | 1600 x 8000 |
Czarna pantera arkusz | |
0622 0001 | 150 (ośmioboczny) |
0622 0022 | 200 x 200 |
0622 0017 | 120 x 1250 |
0622 0021 | 120 x 2450 |
0622 0018 | 120 x 13400 |
0622 0020 | 600 x 800 |
0622 0019 | 1200 x 800 |
Czarna pantera rolka z dwustronną taśmą klejącą | |
0623 0015 | 60 x 4000 |
0623 0002 | 120 x 4000 |
0623 0003 | 150 x 4000 |
0623 0004 | 200 x 4000 |
0623 0005 | 300 x 4000 |
0623 0006 | 600 x 4000 |
0623 0007 | 800 x 4000 |
0623 0008 | 1000 x 4000 |
0623 0011 | 1200 x 4000 |
0623 0012 | 120 x 1250 |
0623 0013 | 120 x 2450 |
– rolka papieru – podłoga antypoślizgowa
– rolka papieru – rolka papieru
– drewniana paleta – podłoga antypoślizgowa
– skrzynka druciana – podłoga antypoślizgowa
– stalowa beczka – drewniana paleta
– beczka stalowa – podłoga antypoślizgowa
Szczegółowe informacje są dostępne na zapytanie!
Nr artykułu | Wymiar (mm) | Grubość (mm) |
0610 1212 | 400 x 150 | 3 |
0610 1213 | 800 x 150 | 3 |
0610 1247 | 1000 x 150 | 3 |
Nr artykułu | Wymiar (mm) | Grubość (mm) |
0610 1201 | 5000 x 250 | 10 |
lub zapytajcie nas bezpośrednio:
e-mail: info@dolezych.pl
Tel. 32 60 35 810
Fax. 32 60 35 829